Dag 7: En weer terug naar huis

1 maart 2015 - Maribo, Denemarken

Om te beginnen. De blog van gisteren is nog wat herschreven en aangevuld. Voor onze die hard volgers wellicht leuk om nog even te lezen.

Vanochtend waren we al erg vroeg wakker, 5 uur! De beloftes van onze vrouwen voor vandaag hielden ons vannacht al wakker en om half zes zijn we ons bed maar uit gegaan om te douchen, scheren, tandenpoetsen, blog bijwerken onze vrouwen whatsappen en smsen, bij de buren op de deur kloppen om ze een prøttige tåg te wensen, etc. etc.

Toen we vanaf ons balkon over het meer keken waren we het er over eens, KØT weer, koud, veel regen en harde wind. Het voordeel (positief ingesteld): we hoefden geen ijs van de ruiten te krabben.

We zaten al om kwart voor zeven aan het ontbijt, terwijl dit pas om 7 uur open was, vergezeld van twee saaie Deense mannen, die nog sneller dan wij in staat waren het ontbijt weg te werken. Het ontbijt was prima, op de dranken (surrogaat koffie en sinaasappelsap) na.

Om 7.20 uur zaten we in de auto en tien minuten later waren we bij de veerboot van Rodby Havn naar Puttgarden. Onze positieve instelling eerder die ochtend werkte goed door. De boot vertrok vrijwel meteen nadat wij aan boord waren. Hoewel wij dachten op de boot geen carbage runners meer aan te treffen parkeerden we pal achter de enige op de boot aanwezige collega carbage runner.

Collega carbage runner op de boot

Het viel meteen op dat wij de enige positief ingestelde mensen aan boord waren en het personeel was niet gewoon chagrijnig, maar rondweg onbeschoft. De gemiddelde boer bij Boer zoekt Vrouw heeft betere manieren en sociale vaardigheden.

We bestelden een, deze keer echte, espresso en cappucino en met onze standaard openingszin, waar we vaker succes mee hadden deze week "Hej, hej, kontkrůmmel", onze positieve energie, vriendelijke uitstraling, fris gewassen gezichtjes en big smile wisten we zowaar een kleine glimlach op het gezøcht van één kassiere te toveren. We hebben daarna nog even geshopt in de tax free shop aan boord, waarna het al weer tijd was om naar de auto te gaan en van de boot af te rijden. Natuurlijk niet zonder eerst onze geurvlag op het toilet achter te laten.

Hieronder nog een.kleine selectie van wat Scandinavische woordjes die we de afgelopen week geleerd hebben. Wij denken dat onze volgers slim genoeg zijn om zelf de betekenis te kunnen achterhalen:
- kontkrůmmel
- potlødventur
- køteldøkur
- kløternøkur
- beflåpje

Wij stellen het zeer op prijs als jullie onze Zweedse vocabulaire willen aanvullen.

Vanaf Puttgarden zijn we met nog een tank- en koffiestop in één keer doorgereden naar huis. Onderweg regende het dat het goot. Thuis aangekomen wachtte ons (vanzelfsprekend?) een dolle menigte op (onze vrouwen en (deels) kinderen). Onder het genot van koffie met een lekker versgebakken broodje (bedankt Wanda en Maria!) hebben we onze verhalen gedeeld en deels herbeleefd. Wat hebben we gelachen en genoten. Moe maar voldaan waren we weer thuis. Ook erg fijn!